Op deze pagina:
Wat is superstrata? Wat is superstrata?
Aandachtspunten.
Vragen en antwoorden
Mijn mening
Vragen

Abonneren
Abonneer je op mijn YouTube kanaal om updates te ontvangen
Superstrata Bike C/W: mijn mening (test / review)

Superstrata C / E : test / review / mening

Categorie: Crowdfuning

[b][b]Ik hou van het concept van crowdfunding en de ideeën die daaruit kunnen voortkomen, ik bezoek de Indiegogo en Kickstarter sites elke week op zoek naar interessante projecten waaraan ik zou kunnen deelnemen. Ik neem elk jaar deel aan verschillende projecten, maar ik blijf meestal in mijn comfortzone door voornamelijk producten te kopen zoals telefoons, projectoren of in ieder geval iets wat lijkt op wat ik meestal op mijn blog test.[b][b]In de afgelopen maanden heb ik veel projecten gezien die gericht waren op het produceren van high-tech fietsen, ik had er tot nu toe geen aandacht aan besteed omdat deze projecten nooit van de grond zijn gekomen en de instapprijs onbetaalbaar was. Onlangs ontdekte ik een nieuw fietsproject dat mijn aandacht trok, het Superstrata Bike project. Hoe is het anders? De eerste factor is de prijs, want het basismodel wordt verkocht voor iets meer dan 1000€ voor een fiets, het is een aanvaardbare prijs voor een fiets van dit type. Dan is er nog de motor zelf, die ziet er erg interessant uit.[b][b]Superstrata is een nieuw merk dat niets anders heeft geproduceerd en nog steeds voor veel uitdagingen staat. Het is de eerste keer dat een campagne voor een fiets zo succesvol is, maar je moet je niet te snel laten meeslepen. Ik beschouw het risico voor dit soort campagnes als middelmatig tot hoog. Achter het merk Superstrata zit een ander bedrijf (Arevo) dat gespecialiseerd is in de productie van composietmateriaal. Je moet SuperStrata dus zien als een consumentenmerk dat door een industrieel bedrijf is gecreëerd.[b][b]Ik heb me wat dieper in het onderwerp verdiept en Arevo is een Californisch bedrijf dat ongeveer veertig mensen in dienst heeft, je kunt het bedrijf en zijn werknemers hier vinden: https://www.linkedin.com/company/arevolabs/[b][b]De CEO is gevestigd in Vietnam en heeft een geloofwaardige achtergrond voor dit soort avontuur, je kunt zijn profiel hier vinden:[b]Sonny Vu[b][b]Dit project komt dus niet uit het niets en de maatschappij die het ondersteunt bestaat echt. Zonder deze informatie zou ik deze campagne als een groot risico hebben beschouwd, maar gezien deze informatie zou ik zeggen dat het een middelgroot risico is omdat de uitdaging niet eenvoudig is.[b][b][b] RISICONIVEAU: GEMIDDELD[b][b][b]Link naar de campagne: Superstrata sur IndieGogo[b][b]

Wat is superstrata? Wat is superstrata?

[b]superstrata bike test avis opinion review recensione analysis revision photo 2[b]Superstrata is een fiets met twee wielen, twee pedalen, een zadel en een stuur zoals alle andere, maar niet alleen. De eerste innovatie zit hem in de bouwwijze, het frame van de fiets weegt 1,5kg, het frame is bedrukt zonder bewegende delen. De Superstrata bestaat in een "normale" versie en een elektrische versie. De fiets kan ook worden aangepast aan uw grootte en positievoorkeuren. Hij kan ook worden uitgerust met allerlei sensoren, bijvoorbeeld een vermogenssensor in de pedalen. [b][b]Hoewel deze innovaties op andere fietsen bestaan, is het hele pakket beschikbaar voor iets meer dan €1000. Een fiets van dit type zul je niet vinden in deze prijsklasse, maar het is zeer waarschijnlijk dat het aanpassen van de fiets de aankoopprijs zal verhogen.[b][b]De Superstrata is verkrijgbaar in twee versies: een klassieke versie (de Superstrata C) en een elektrische versie (de Superstrata E).[b][b]Hier is een vergelijking van de twee versies:[b][b][b][b][b][b][b][b][b][b][b][b][b][b]
Superstrata CSuperstrata E
MatérielComposite, fibre de carbone, thermoplastiqueComposite, fibre de carbone, thermoplastique
CadreUne seule pièceUne seule pièce
FourcheComposite, fibre de carbone, thermoplastiqueComposite, fibre de carbone, thermoplastique
TailleSur mesure en fonction de votre tailleSur mesure en fonction de votre taille
LumièresIntégrée au cadreIntégrée au cadre/td>
Electronique5 upgrades disponibles8 upgrades disponibles
Poids estimé du cadre1.5 Kg1.7 kg
Poids estimé total7.5 Kg11 kg
RouesAlu, fibre de carbone en optionAlu, fibre de carbone en option
DérailleurShimanoShimano
[b][b][b]

Aandachtspunten.

[b]Op papier is deze fiets echt interessant en ik zou er wel eens een kunnen kopen (versie C). Ik heb nog een aantal vragen die mijn beslissing zullen beïnvloeden, ik stuurde al mijn vragen naar het bedrijf dat de fiets zal produceren. Ik zal het rendement op deze pagina delen.[b][b]Mijn vragen:[b]- het frame is uit één stuk gemaakt en ik zie geen stang om het zadel te ondersteunen, ik vraag me af hoe de fiets de schokken zal opvangen. Het gebrek aan buis zorgt voor veel druk op de verbinding tussen het zadel en de achtervork. [b]- Ik kan geen informatie vinden over de crankset of de derailleur.[b]- Ik kan geen informatie vinden over de remmen, de motor lijkt gebruik te maken van schijfremmen, maar ze lijken niet te zijn aangesloten op de motor.[b]- de mogelijkheden om het zadel te verstellen lijken beperkt[b]- Is de fiets compatibel met onderdelen van andere fietsen? (ex: wielen, krukas, remmen, ...)[b]- Ik zie geen bedrading[b]- de fiets is op maat gemaakt, dus het zal waarschijnlijk onmogelijk zijn om hem door te verkopen tenzij je iemand van dezelfde hoogte vindt en aangezien ik 1m94 lang ben, zal het de mogelijkheden verminderen.[b][b]

Vragen en antwoorden

[b]Ik heb wat discussies gehad met Superstrata en heb wat antwoorden gekregen.[b][b][b]Kader[b][b]Het frame is uit één stuk bedrukt en heeft geen montagefouten, althans dat is wat Superstrata ondersteunt. Het frame wordt ontwikkeld op basis van uw maat en voorkeuren. Dit betekent dat hij uniek zal zijn en dat u uw fiets waarschijnlijk nooit zult kunnen doorverkopen, tenzij u iemand van dezelfde grootte vindt. [b][b]Het frame dient als doorvoer voor de boordelektronica, meer details heb ik niet ontvangen, maar elektronische componenten worden als een vermogenssensor op de pedalen aangeboden.[b][b][b] Pedalen/cassette[b][b]De fiets wordt uitgerust met een Shimano Deore M5100 11-speed derailleur en een Shimano GRX RX600 crankstel. Dit is een typische configuratie voor mountainbikes. De crankset zal waarschijnlijk 46 tanden hebben en in combinatie met 11 tanden aan de achterzijde. Afhankelijk van het type wiel, zal elke volledige draai van de crankstel je tussen 8 en 9m bewegen. Dit zou voor een meerderheid van de gebruikers geschikt moeten zijn, maar ik was meer op zoek naar een wegconfiguratie, dus deze combinatie interesseert me minder. Ik zal kijken of het mogelijk is om een grotere crankset te installeren. Ik ben meer op zoek naar een 52x11 type combinatie.[b][b][b]Remmen[b][b]De fiets wordt uitgerust met Shimano MT200 Hydro Disc Brake. [b][b][b]Soliditeit van het kader[b][b]Dit punt kan niet worden geverifieerd voor een test in echte conditie van de fiets, maar Arevo lijkt de vaardigheden te hebben om deze fiets te produceren. In de volgende video legt een van Arevo's technici het productieproces uit:[b][b]Het is in het Engels, maar je kunt Franse ondertitels zetten.[b][b]Om samen te vatten wat er staat:[b]- het fietsframe wordt niet uit een mal geproduceerd omdat het proces te duur zou zijn en het niet mogelijk zou zijn om fietsen in veel verschillende maten te printen.[b]- Het gebruik van thermoplastisch materiaal biedt flexibiliteit in de constructie vanuit een flexibele toestand, zodat de gewenste vorm kan worden gevormd in een vaste toestand die niet zal bewegen.[b]- het gebruik van thermoplastisch materiaal maakt het mogelijk om geen gereedschap te bevriezen om steeds hetzelfde te bouwen.[b]- het is op het niveau van de productiesoftware dat de beslissingen worden genomen en niet beperkt worden door de productietool, dit vergemakkelijkt het testen van de geproduceerde objecten, omdat ze bij elke iteratie letterlijk alles kunnen veranderen.[b][b]Zoals ik al zei, is dit alles in dit stadium niet verifieerbaar, maar het bedrijf Arevo bestaat, het produceert al objecten, dus het heeft in theorie de middelen en de knowhow om zijn doel te bereiken.[b][b][b]Levering[b][b]De aanvankelijk aangekondigde verzendkosten bedroegen bijna $400, wat waarschijnlijk een blokkerende factor is voor veel kopers. Daarom besloot Superstrata op zoek te gaan naar een oplossing om deze kosten zo veel mogelijk te beperken en ook het risico van het betalen van invoerrechten te verkleinen. In dit stadium is het meer een belofte dat de kosten lager zullen zijn, maar ze hebben nog geen exacte prijs gecommuniceerd.[b][b][b]Gewichten[b][b]Het frame moet 1,5 kg wegen, maar dit gewicht kan variëren afhankelijk van de grootte van het te bedrukken frame. Het frame van mijn huidige fiets weegt ongeveer 8kg, ik vond het al heel goed, 1,5kg voor deze prijs is ongehoord. Aan dit gewicht moet je de wielen toevoegen. Kiest u voor aluminium wielen, dan gaat het gewicht omhoog naar ongeveer 8 kg. Ik heb geen informatie over het gewicht van de koolstofvezelwielen, maar je mag verwachten dat het gewicht niet hoger is dan een paar kilo.[b][b][b] Financiering[b][b]Het eerste deel van de financiering is afgesloten en Superstrata heeft meer dan 3 miljoen dollar opgehaald, wat enorm is voor dit soort projecten. Zij besloten de campagne te verlengen om meer geld in te zamelen. Parallel aan de Indiegogo-campagne heeft Arevo ook nog eens 25 miljoen dollar aan financiële middelen veiliggesteld. De financiering van het bedrijf en het project lijkt dus verzekerd. Met een dergelijk budget zou Superstrata een merk kunnen worden dat een breder publiek kan aanspreken dan de campagne.[b][b][b]Reactiviteit[b][b]Ik heb deelgenomen aan vele crowdfunding campagnes en ik heb, net als bij deze fiets, veel vragen. Ik stond vaak tegen een muur aan omdat ik soms geen antwoorden kreeg. Met SuperStrata heb ik veel vragen gesteld en kreeg ik op bijna elk punt een antwoord.[b][b][b]Configuratie[b][b]Het frame van deze fiets is alleen, maar zal u niet beletten om bestaande onderdelen aan te passen. Wat mij het meest stoort in de voorgestelde basisconfiguratie is de crankset/cassette-configuratie die te zwak is voor mijn smaak. Het is dus mogelijk om de crankset te verwisselen. De andere componenten kunnen gelijk zijn aan[b][b]

Mijn mening

[b]De kenmerken van deze fiets zijn zeer interessant en Superstrata heeft de meeste twijfels van de deelnemers aan de campagne weten weg te nemen. Meestal zie ik altijd een groot percentage van de kopers klagen, maar het algemene gevoel is echt positief over deze campagne. Meer dan 1000€ in een fiets investeren is veel, maar je moet wel weten wat je koopt. De kracht van deze fiets is zijn gewicht en de mogelijkheden tot maatwerk. U zult geen gelijkwaardig product vinden in deze prijsklasse. [b][b]Als u zelden op een fiets rijdt, is deze fiets waarschijnlijk niet voor u bestemd. Aan de andere kant, als je een paar uur per maand rijdt, moet je er met volle teugen van kunnen genieten. Ik rijd 2 tot 3 uur per week (bij goed weer), dus ik rijd misschien wel intensief genoeg om de Superstrata te kunnen testen. Ik meet mijn prestaties met verschillende toepassingen en een Polar H10-riem, zodat ik objectief kon meten wat deze fiets me kon brengen.[b][b]De eerste leveringen zijn gepland voor begin 2021.[b][b]Bijgewerkt 13/09/20[b]Een Duits tijdschrift heeft een artikel gepubliceerd dat de degelijkheid van het frame in twijfel trekt, het is de eerste keer dat ik echte specialisten erover zie praten:[b]https://www.bike-magazin.de/mtb_news/szene_news/superstrata-3d-gedrucktes-carbon-bike/a44961.html[b][b]Bijgewerkt 15/09/20[b]De campagne zou gisteren eindigen, maar werd met 30 dagen verlengd. Waarom is het verlengd? Superstrata krijgt veel vragen van mensen die twijfelen aan de fiets, dus besloten ze de campagne met 30 dagen te verlengen om deze vragen op een andere manier te beantwoorden dan met tekst. Ze beloofden meer foto's en video's te leveren om het project overtuigender te maken. Deze verlenging zou geen invloed moeten hebben op de levertijden. Meestal is een dergelijke verlenging een slecht voorteken omdat het vaak een teken is dat er iets mis is. Dit lijkt hier niet het geval te zijn, ik hou van het proces, maar totdat ik mijn antwoorden krijg, zal het proces iets heel theoretisch blijven. Ik wacht nog steeds op een antwoord op de vraag of ik een echte wegconfiguratie kan krijgen met een 52x12 (of x11 indien mogelijk).[b][b]Update 24/09/20[b]Dat is het, ik heb eindelijk een duidelijk antwoord over een raceconfiguratie, die zal er niet zijn! Dit was het criterium waar ik op zat te wachten, dus ik zal dit project moeten overslaan, het is jammer want ik wilde deze fiets echt proberen.[b][b]Een configurator is nu beschikbaar op de website van Superstrata: https://www.superstrata.bike/studio.[b][b]Update 06/10/20[b]Superstrata heeft een video gepubliceerd van de fiets waar we hem in het grind zien rijden en een verkeersdrempel zien passeren. Dit is de eerste keer dat de fiets in het echt wordt gebruikt:[b][b][b]Superstrata moet ook goed nieuws communiceren over de kosten van de levering.
Abonneren
Abonneer je op mijn YouTube kanaal om updates te ontvangen

Opmerkingen

Discussieer mee / Stel je vragen

Je reactie wordt na validatie gepubliceerd. Ik reageer in mijn vrije tijd op meer dan 1500 reacties per jaar, dus ik kan niet altijd even snel reageren. Je e-mailadres is niet publiekelijk zichtbaar en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.









Ontvang een e-mail wanneer er een reactie is gepubliceerd