11.95 EUR
Zie het aanbod | Amazon France

174 andere prijzen verkrijgbaar in andere winkels.

Mi Band 5 : test / review zonder biais

Mi Band 5 Test / Review

Categorie: Smartwatch

De markt voor slimme armbanden (of smart band) en slimme horloges is de laatste twee jaar sterk gegroeid, China heeft de markt echt overspoeld met goedkope producten met soms een paar goede verrassingen. Xiaomi heeft niet gewacht tot China wakker werd, het Mi Band assortiment bestaat al een paar jaar en heeft voor minder dan 30 euro een plekje in armbanden weten te vinden. Ik kocht een Mi Band 3 voor ongeveer 15 euro en ondanks de belachelijke prijs deed hij het beter dan de meeste armbanden op de markt. Vervolgens heb ik een Mi Band 4 gekocht en met dit model Xiaomi is het weer gelukt om een compleet product aan te bieden voor een aantrekkelijke prijs. De Mi Band 5 is gearriveerd, dus ik moest hem uitproberen.[b][b][b][b][b][b]
Waarin verschillen mijn tests van andere op het web?

- Ik koop de toestellen meestal met mijn eigen geld, de prijs is dus net even belangrijk als voor je!
- Ik bewaar de toestellen minstens enkele weken (soms meer) om te zien wat ze waard zijn in reële omstandigheden.
- Ik beantwoord (indien mogelijk) je vragen om je te helpen beslissen voordat je de toestellen koopt.
- niemand betaalt me om deze reviews te doen, ik ben dus volledig neutraal en onafhankelijk.
- Mijn pagina's zijn niet gevuld met advertenties.

Xiaomi Mi Watch Lite : test / review
Mibro Air: test / review
Fobase Magic DIY : test / review
Amazfit Bip U : test / review
Samsung Galaxy Watch 3 test / review
Amazfit X Curved test / review
Mi Band 5 Test / Review
Umidigi uWatch GT test, review en prijs
Huawei Watch GT Active test / review / prijs

Prijs Mi Band 5

Onderstaande lijst toont de prijzen voor het Mi Band 5 van meer dan 50 sites over de hele wereld. Als je niet tevreden bent met een prijs, kun je je abonneren op een prijsalert, zodat je eerst op de hoogte wordt gebracht als de prijs daalt.[b]
ivoler 20 Couleurs Bracelet Mi Band 5, Bracelet De Rechange Xiaomi Mi Smart Band 5 (NFC) Sangle Remp...
2021-01-22 01:12
12 EUR
BDIG Bracelet Compatible pour Xiaomi Mi Band 5 Strap Mi Band 5, Ajustable en Acier Inoxydable Watch ...
2021-01-22 01:12
13 EUR
TECHPUNT Oplader voor Xiaomi Mi Band 5 Europese Versie...
2021-01-22 01:36
13 EUR
TECHPUNT Set van vervangende bandjes Xiaomi Mi Band 5...
2021-01-22 01:36
13 EUR
AHANGA pour Bracelet Mi Band 5, Xiaomi Miband 5 Bracelet Cuir Véritable Original Ajustable en Derme...
2021-01-22 01:12
13 EUR
Xiaomi Mi band 5 Milanese band - zilver...
2021-01-21 11:17
17 EUR
[b]
helpBovenstaande links zijn affiliate links van bedrijven zoals Amazon, Gearbest, Aliexpress,... Als je mijn werk waardeert, zou ik het op prijs stellen dat je deze producten via deze links koopt.Het kost je absoluut niets, maar ik krijg een kleine commissie waarmee ik het materiaal dat ik test kan kopen. Dank u wel!

Tijdslijn

23/06/2020 Ik koop de Mi Band 5 op Aliexpress[b][b]27/07/20 Ik krijg de Mi Band 5 en ik kan beginnen met testen. De levertijd was langer dan normaal. De Covid-crisis moet de oorzaak zijn geweest.[b][b]

Waarom deze telefoon?

Ik heb mijn eerste Mi-Band gekocht uit nieuwsgierigheid. In feite had ik nog nooit zo'n product gekocht voordat ik de Mi Band 3 kocht. Voor de prijs waarvoor ik het kocht, nam ik niet veel risico's. Ik vond deze Mi Band 3 erg leuk omdat, naast de prijs, de gegevens die de polsband kon leveren net zo betrouwbaar waren als andere, veel duurdere producten. Dat motiveerde me om de Mi Band 4 te kopen en nu de Mi Band 5. De Mi Band 5 is gebaseerd op de Mi Band 4, als je ze naast elkaar legt kun je ze niet uit elkaar houden. Als de Mi Band 5 niet anders is, is het in functionaliteit dat de Mi Band 5 een sprong voorwaarts is in vergelijking met het vorige model.[b][b][b][b]

Structure van mijn test

Ik test producten volgens een vooraf vastgestelde structuur (zie hieronder) om je zo veel mogelijk informatie te geven. Helaas kost dit veel tijd. In tegenstelling tot sommige sites waar producten op één dag worden getest, gebruik ik de producten die ik test minimum enkele weken en soms zelfs enkele maanden. Als de test niet compleet is op het moment van je bezoek, nodig ik je uit om later terug te komen of je vraag te stellen in de commentaren.

Uitpakken

De Mi Band 5 verpakking is vrij eenvoudig, het bevat het horloge, een zwarte band, een oplader en een handleiding (in het Chinees omdat ik een Chinees model heb besteld). Het bandje is identiek aan dat van de Mi Band 3 en de Mi Band 4, de oplader is anders. U kunt een andere armband kopen zoals u wilt, er zijn armbanden van alle kleuren op Aliexpress en ze kosten soms minder dan een euro. [b][b]De lader is daarentegen anders, Xiaomi verandert het type lader per generatie. De lader van de Mi Band 5 is gemagnetiseerd, dus hij werkt niet met de vorige modellen, maar is veel praktischer dan de lader die bij de Mi Band 4 wordt geleverd omdat je het horloge niet aan het bandje hoeft los te maken. De magneet is sterk genoeg om het armbandje aan op te hangen als je het bijvoorbeeld aan de USB-poort van een computer oplaadt.[b][b]Zoals ik hierboven al schreef, is de handleiding in het Chinees, maar er zijn zogenaamde "globale" versies die met een handleiding in alle talen worden geleverd. De Chinese versie wordt de globale versie (in het Engels) na de eerste synchronisatie met de telefoon. De Chinese versie is ook goedkoper.[b][b][b][b]

Eerste configuratie

De configuratie van de armband is zeer eenvoudig, zelfs als je de Chinese versie hebt gekocht. Download gewoon de gratis Mi Fit applicatie en voeg de armband (bluetooth) toe aan de applicatie. De applicatie zal dan een update naar de telefoon duwen, het proces is zeer eenvoudig, je hebt geen handleiding nodig. [b][b]De Mi Fit applicatie is beschikbaar in de meeste talen, dus u zult in staat zijn om uw horloge te configureren op een eenvoudige manier. U zult in staat zijn om het type startscherm te kiezen, meldingen te configureren, rechten te beheren en nog veel meer. [b][b]De applicatie is niet nodig om de polsband goed te laten werken, tenzij u bepaalde soorten oefeningen wilt gebruiken of als er een GPS nodig is.[b][b][b][b]

Afwerking

De Mi Band 5 armband gaat waarschijnlijk geen schoonheidswedstrijd winnen, de armband is niet echt elegant maar wel goed ontworpen. In tegenstelling tot veel andere armbanden licht het scherm niet systematisch op als je het aanraakt, alleen het gebied onderin het scherm laat je toe het scherm te activeren. De rubberen band is flexibel en sterk, maar met de ervaring van 3 Mi Band modellen, merk ik wat slijtage aan de sluiting. Als ik belangrijke bewegingen maak om mijn pols (bijvoorbeeld het openen van een deur), komt het bandje van mijn Mi Band 4 vaak los. Gelukkig zijn er allerlei soorten armbanden te vinden voor minder dan 1 euro. Als je armband net als de mijne versleten is, kun je hem gemakkelijk vervangen.[b][b][b][b]

Connectiviteit

De Mi Band 5 verbindt via Bluetooth met uw smartphone, het is niet WIFI of GPS compatibel.[b][b]

Batterijduur

De batterij was een van de sterke punten van Mi Band 4, de autonomie bedroeg meer dan 3 weken. Met de Mi-Band 5 is de autonomie ongeveer 2 weken met behulp van de automatische hartslagmeting en slaapmeting.[b][b]Het bereik lijkt lager te zijn dan bij Mi Band 4, maar met 2 weken is het nog steeds comfortabel.[b][b]

Schermkwaliteit

De Mi Band 5 is uitgerust met een Amoled scherm en voor deze prijs is het vrij verbazingwekkend. Het Amoled-scherm biedt bijna oneindig veel contrast, dus het zwart is erg zwart en de leesbaarheid van de karakters is erg goed. Aan de andere kant zijn de karakters erg klein. Het scherm is goed verlicht, je zult het kunnen lezen bij daglicht maar het reflecteert ook sterk licht, dus je zult een beetje moeite hebben met het lezen van het scherm wanneer je omgeving wordt gereflecteerd op het scherm.[b][b]

Features

De Mi Band 5 biedt de volgende mogelijkheden:[b]- status: samenvatting van je activiteit van de dag (calorieën, afgelegde afstand, ...)[b]- PAI: scoresysteem om te beoordelen of u actief bent[b]- Hartslag: live meting van je hartslag[b]- Notificatie: het ontvangen van uw sms-berichten van de telefoon, evenals polsbandmeldingen (bijv. om te zeggen dat de batterij bijna leeg is)[b]- Stress: indicator van je staat van stress[b]- Ademhaling: een ademhalingsoefening om je te helpen je hartslag te verlagen.[b]- Gebeurtenissen: herinneringen voor je kalender[b]- Weer: weer van de dag en de volgende dagen[b]- Sportmodi: geeft een overzicht van alle sportmodi die beschikbaar zijn om een fysieke activiteit te starten.[b]- Instellingen[b][b]De "Stress" en "Breathing" functies zijn nieuw, maar ze brengen eerlijk gezegd niet veel op. De "Stress" functie wordt verondersteld je stressniveau te meten, maar eerlijk gezegd weet ik niet of je de metingen wel moet waarderen. Soms laat het horloge me een hoog stressniveau zien als ik kalm en helemaal niet gestresst ben. [b][b]De ademhalingsfunctie lijkt ook niet erg nuttig, het vertelt u hoe vaak u moet ademen om uw hartslag te verlagen. Als u langzamer ademt zal uw hartslag dalen, oké, dat wist ik al, ik heb geen horloge nodig om me daaraan te herinneren.[b][b]De andere functies zijn vergelijkbaar met wat je kunt vinden op dit soort armbanden. De Mi Band 5 is vrij compleet, maar dat was al het geval met de Mi Band 4.[b][b]

Besturingssysteem

Aantal stappen[b]Ik heb een verschil van ongeveer 10% gemeten tussen het werkelijke aantal stappen en wat de armband meet. Voor elke 10 stappen meet de armband 11. Dit verschil kan variëren afhankelijk van uw type wandeling. Dit verschil van 10% is niet erg groot, ik heb grotere afwijkingen gemeten bij andere horloges.[b][b]Hartslag[b][b]Ik heb de hartslag van de armband gemeten en vergeleken met de metingen die gedaan zijn met een Polar H10 band, beide apparaten liepen op hetzelfde moment.[b][b]Bij een statische oefening (bijv. elliptische fiets) zijn de metingen zeer vergelijkbaar, ik meet een afwijking van één of twee slagen van het gemiddelde en het maximum dat is gemeten.[b][b]Op een bewegende oefening zoals bijvoorbeeld fietsen, meet ik grotere verschillen die voortkomen uit de plaatsing van de armband. In de bovenstaande screenshots laat de toepassing een langzame stijging van de hartslag zien, terwijl deze in werkelijkheid veel sneller stijgt. Waarom? De armband bewoog tijdens de oefening en werd pas correct geplaatst na een bepaalde hoeveelheid trillingen.Eenmaal op zijn plaats werd de armband dichter bij die van de Polar H10 gemeten, maar met een grotere onderlinge afstand dan bij een statische oefening. Het verdient daarom de voorkeur om de armband aan te spannen voor het begin van de oefening en enkele tests te doen om er zeker van te zijn dat de pulsaties correct worden gemeten.[b][b]

App

De Mi Band 5 armband moet gebruikt worden in combinatie met de Mi Fit applicatie van Xiaomi. Deze applicatie is volledig gratis, alle functies zijn voor iedereen toegankelijk, dus je hoeft niet te betalen om bepaalde functies te ontgrendelen. Mi Fit werkt op alle recente smartphones, dus je hoeft geen Xiaomi telefoon te gebruiken om ervan te genieten. De applicatie is vrij compleet maar kan behoorlijk verwarrend zijn, de menu's zijn niet altijd intuïtief en als je het niet vaak gebruikt zul je soms een beetje moeten zoeken om je weg te vinden. [b][b]Het startscherm van de applicatie is samengesteld uit verschillende secties die de verschillende gegevens die door het horloge worden verzameld samenvatten. Het eerste gedeelte is gewijd aan uw hartgegevens, slaapgegevens en activiteitenoverzicht. Het tweede deel is gewijd aan de sportsessies die door het horloge zijn opgenomen. Je vindt alle activiteiten per type en per dag. Voor elk van de activiteiten vindt je de gegevens met betrekking tot de koers, de tijd, de snelheid, het hoogteverschil en de hartslag.[b][b]Bovenaan het scherm kunt u een wandel-, loop- of fietssessie starten. Je kunt het scherm van je telefoon gebruiken om je activiteit te volgen, met de armband kun je hartgegevens verzamelen, maar de applicatie kan ook zonder de armband werken. Ik gebruik de applicatie regelmatig om mijn fietstochten bij te houden, het is vrij vergelijkbaar met andere applicaties zoals bijvoorbeeld Strava. Het enige wat ik mis is de real-time snelheidsweergave, alleen de gemiddelde snelheid wordt weergegeven.[b][b]Je kunt allerlei objecten aan de applicatie koppelen. Er is natuurlijk de Mi Band armband, maar je kunt ook horloges, weegschalen of aangesloten schoenen aansluiten. Je kunt dus ofwel een activiteit starten vanuit de applicatie, ofwel het doen vanuit het horloge. [b][b][b][b]

Compatibiliteit

De Mi Band 5 armband is compatibel met alle merken smartphones die kunnen communiceren via bluetooth en die een recente versie van Android en iOS draaien.[b][b]

Metingen

[b][b]Mi-Band 5 neemt de basis van Mi-Band 4, druk op de onderkant van het scherm om het aan te zetten en schuif het scherm omhoog/omlaag om toegang te krijgen tot het menu. Ik moest soms meerdere keren op de knop drukken maar vooral omdat ik het horloge niet voor me had, keek ik via het scherm van mijn telefoon naar het horloge.[b][b]Het menu bestaat uit de volgende onderdelen:[b]- status (samenvatting van je dag)[b]- PAI (uw activiteitsscores)[b]- hartslag[b]- meldingen (sms, oproepen, ...)[b]- stress (indicator van uw staat van stress)[b]- ademhaling (om een ademhalingsoefening te doen[b]- weer[b]- sporten (11 standen)[b]- parameters[b][b]Sommige sporten zijn sinds de laatste versie toegevoegd, sommige functies zoals stress of ademhaling zijn nieuw.[b][b][b]

Bugs

Nog niet beschikbaar / getest[b][b]

Vergelijk Mi Band 5 met de anderen

Ik heb voor elke test een score van 1 tot 10 toegekend die de sterke en zwakke punten van een product bepaalt. Ik gebruik 0 voor criteria die (nog) niet zijn getest. Een score van 1 tot 3 duidt op slechte prestaties (en ja, dat is ook zo), een score van 4 tot 6 duidt op gemiddelde prestaties, een score van 7 tot 8 duidt op goede prestaties en een score van 9 en 10 duidt op uitzonderlijke prestaties. .
De score wordt berekend op basis van mijn metingen en als er geen metingen zijn, is het een subjectieve mening op basis van mijn ervaring.

De scores zijn niet statisch, ze veranderen in de loop van de tijd omdat de prestaties van nieuwe producten veranderen en hiermee moet rekening worden gehouden.

Mi Band 5
Batterijprestaties4.54
Schermkwaliteit3.55
Afwerking kwaliteit3.54.5
Connectiviteit3.54.5
Compatibiliteit4.54.5
GPS-prestaties04
Toepassing4.54
Betrouwbaarheid van metingen4.54.5
Makkelijk te gebruiken4.54
Kenmerken44.5
Besturingssysteem3.54.5
Totale score40.548
Wereldwijde ranglijst
1. Samsung Galaxy Watch 3 51.5 / 77
2. Amazfit Gts 48 / 77
3. Xiaomi Mi Watch Lite 47.5 / 77
4. Amazfit X Curved 42.5 / 70
5. Huawei Watch Gt Active 41.5 / 70
6. Mi Band 4 41 / 70
7. Mi Band 5 40.5 / 70
8. Mi Band 3 39.5 / 70
9. Fobase Magic 39.5 / 70
10. Mibro Air 38.5 / 70
11. Umidigi Uwatch Gt 38 / 70

Test / beoordeling conclusie

De Mi Band 5 armband brengt geen revolutie teweeg ten opzichte van de Mi Band 4, er zijn slechts enkele (soms nutteloze) kenmerken aan toegevoegd. Het verschil tussen Mi Band 3 en Mi Band 4 was veel groter dan tussen Mi Band 4 en Mi Band 5.[b][b]Ondanks dit gebrek aan innovatie blijft de Mi Band 5 een interessant product en in deze prijsklasse is er niet veel equivalent. De kwaliteit van de metingen is goed, de levensduur van de batterij is goed en het product is vrij eenvoudig te gebruiken. [b][b]De Chinese versie kan worden geüpgraded naar een Engelse versie (niet naar andere talen). Dit betekent dat u de armband kunt kopen tegen een zeer lage prijs (tussen 20 en 30€) terwijl je profiteert van alle functionaliteiten.[b][b]Sterktes[b]Correcte metingen[b]Autonomie[b]Leesbaarheid van het scherm[b]Gebruiksgemak[b][b][b]Zwaktes[b]Onnodige nieuwe functies[b]Slijtage van de armband (na verloop van tijd wordt het uiteindelijk losser)[b]Armbandplaatsing voor sport in beweging[b][b][b]

Opmerkingen

Discussieer mee / Stel je vragen

Je reactie wordt na validatie gepubliceerd. Ik reageer in mijn vrije tijd op meer dan 1500 reacties per jaar, dus ik kan niet altijd even snel reageren. Je e-mailadres is niet publiekelijk zichtbaar en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.

Ontvang een e-mail wanneer er een reactie is gepubliceerd